Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Stavy zvané odvykací

Zelený papír, nedbale přilepený na ledničce, hlásá hlubokou myšlenku: "Přestal jsem kouřit, protože jsem se rozhodl zůstat na tomto světě o něco déle ...."

O pár kroků dále - já. Červené digity na mikrovlnce právě ukazují 02:48. Stojící v rouše Adamově na balkónu svého bytu a žvýkající müsli tyčinku s banánovou příchutí vedu hluboký vnitřní monolog.
"... přitom nám spolu bylo tak dobře! Vezmi si, co jsme spolu všechno prožili! Jak se mi třásly ruce před každou zkouškou na vysoké škole, no? Kdo mi pomáhal? Nebo tenkrát o půl šesté ráno, po tak náročné noci, jen my dva a vycházející slunce. Opravdu bylo nutné tě opustit? Tebe a tvých dalších devatenáct sester, které jsem si každý den dopřával? Po osmi letech společného soužití? Nebyl to tak dobrý nápad. Fuj, to je hnus, to se nedá žrát. Dejte mi sakra někdo pořádný hřebík do rakve místo tohohle blivajzu!"

Zlostně popadnu zbylé sousto tyčinky a ladným obloukem ho posílám na dovolenou mezi stromy. Přemýšlím, jestli by ten poslední kousek dokázal při dostatečné rychlosti z osmého patra někoho zabít. Třeba veverku. To by mi bylo fakt líto, doufám, že ne! Absurdní. Je to absurdní jako celá situace, ve které jsem se ocitl. Směji se sám sobě, směji se nahlas. Ruším noční klid. Jsem blázen. Povídám si sám se sebou, klepu se a na čele cítím pot. Jsou to jen abstinenční příznaky nebo už se mi v hlavě opravdu rozsypaly kolečka ...?

Dostávám prudký záchvat kašle. Tělo se mi mstí, že jsem mu násilím odepřel to, po čem tak strašně každý den toužilo. Nádech, výdech. Bude dobře. Jdu se napít a nevědomky otevírám další tyčinku. Vracím se na své oblíbené rozjímací místo. Chvíli poslouchám, jak řádí cvrčci, než mi tu romantickou chvíli bláznovství naruší vášnivé vzdechy kopulujícího páru o pár pater výše. Borec vydržel tři minuty, než velmi hlasitě odpadl. Znělo to, jako kdyby spadl z postele. Nemehlo. Nic moc výkon, kámo. To můj bývalý spolubydlící .... o tom tento článek ale není.

 

Když už jsem začal o negativních účincích odvykání, vyjmenuji je všechny. Prudké změny nálad. Už jsem byl tancující lesní víla, nerudný troll, smutný drak sledující hvězdy a Otesánek, který by nejraději snědl mámu, tátu i tebe. Pojato pohádkově a korektně. Všechny role jsem stihl prostřídat během rekordních dvaceti minut.

Zapomeňte na to, že si v pohodě zajdete na záchod. Nikotin (ne)přirozeně čistí střeva. Bez něj se připravte na třídenní špunt. Řečeno lidově - ani hovno. Přitom do sebe máte tendenci pořád něco cpát. Tím zároveň zaměstnat ruce. Hrát si se svou obětí, otáčet ji, mačkat, vyřezávat, ochutnávat nebo ji do sebe prostě jen hodit. Obětí myšlena jakákoliv forma jídla! 

Kdyby to bylo cokoliv jiného než ovoce a zelenina, je z Vás do týdne a do dne velká tlustá koule. Jak ví každý vegan, z ovoce se přece netloustne! Jenže zkuste jít nakupovat, když jste v emocionální nerovnováze. Hrozí akutní záchvat pláče u nektarinek. Oči štípou, začínáte popotahovat a jste jen kousek od naprostého psychického zhroucení. Nejen, že si nemůžete zapálit, ale i ty debilní nektarinky jsou tvrdé! Pak se znechuceně otočíte a uvidíte švestky. Švestky lákají k žonglování, i když jste to nikdy nedělali. Jak by se zaměstnancům Globusu asi líbilo, kdybych jim rozházel všechny švestky po celé prodejně? Co tady ještě mají, hmm, meloun. Počkejte, zajdu si do oddělení domácích potřeb pro smeták, meloun na něj narazím a praštím svou novou zbraní po hlavě paní, která už 18 minut vybírá salám. Stejně to nakonec jíst nebude. Zajdi si radši pro nektarinku, ty krávo. Pardon, už budu opět korektní.

Krásná ukázka toho, jak vypadá běžné nakupování v kůži začínajícího nekuřáka. 

 

Hodně rychle jsem přišel na to, že nesmím pít pivo a nesmím se stresovat. Obojí může prudce eskalovat v situaci, kdy mám zcela podvědomě namířeno do trafiky pro novou krabičku. Přemýšlím, jakou si koupím a jak skvělé bude si po tak dlouhé době zapálit. Jenže s rukou na klice si to rozmyslím - všichni ví, že jsem skončil.

"Nedávej jim záminku k výsměchu, buď silný. Vydržel jsi to už tolik dní, tak to dotáhni do konce. Překonej to!"

Překonal.

 

Negativní účinky kouření všichni známe - dobré zdraví zmuchláte do kuličky a spláchnete do záchodu. Smrdíte. Otravujete své okolí. V peněžence probíhá holokaust. Potence už není jen slovo z reklamy. Ach ta žízeň. Rakovina, stará známá. Víte, že jste ohrožený druh - analogovou cigaretu střídají cigarety digitální. Všichni chodí s AJKVOSEM, kouří ho všude a pořád. Závist. 

Pozitivní účinky nikdo kromě kuřáka nepochopí. Marně můžu vysvětlovat nezasvěceným bezvěrcům, jak dokáže cigareta krásně uklidnit. Jak dobře se při ní vychutnávají důležité okamžiky a jak snadno vyřeší všechny životní problémy. Jak zapálená cigareta a líný šedý dým z ní stoupající umocňuje mlčení mezi dvěma lidmi nebo naopak dokáže rozproudit skomírající debatu.

Moje oblíbená chvíle s cigaretou? Hlava se příjemně točí z alkoholu, zatímco ležím v mokré trávě, do které jsem před chvílí dobrovolně zavítal. Je mi dobře. Sypu po sobě popel. Už brzo se v něj proměním a pak zbývá jen zakopat šest stop pod zem. Netruchlete. Zvrat. Nebo to o pár let ještě odložím. Musím toho ještě tolik v životě dokázat!

 

Jako vysloužilý kuřák říkám jedno. Nebojte se sdělit svému okolí své pocity z odvykání. Neduste to v sobě a mluvte o tom, co prožíváte. To je důvod, proč jsem napsal tento článek. Je to jako z amerického filmu. Sedět v kruhu a čekat, než vedoucí skupiny dá signál. Postavit se a říct památnou větu:
"Ahoj. Jmenuji se Jakub a jsem kuřák."

Dvanáct dní a musím jít dál. Cítím se, jako kdybych byl čerstvě po rozchodu. Je mi smutno a vím, že se musím naučit žít jinak. Ten malý smradlavý "hřebík do rakve" jen tak neodejde, jak mají ve zvyku odcházet lidé. I po několika letech mě bude pronásledovat jeho stín. Já se mu budu vysmívat - a zůstanu svobodný.

Držte mi palce.

Autor: Jakub Kunčický | pondělí 30.7.2018 14:48 | karma článku: 17,11 | přečteno: 413x
  • Další články autora

Jakub Kunčický

Malá rekonstrukce

Původní název článku zní "Co nás ve škole nenaučí aneb Nejlepší peeling je samolepicí tapetou". Smělý a jednoduchý plán na zkrášlení kuchyně se během pár hodin stává noční můrou. Co se stalo? VŠECHNO!

21.8.2019 v 10:15 | Karma: 13,38 | Přečteno: 322x | Diskuse| Osobní

Jakub Kunčický

Definice dospělosti

Úderem osmnácté jsme zařazeni mezi dospělé jedince. Od tohoto okamžiku jsme zodpovědní pouze za své vlastní činy - ovšem ne každý z nás se k této zodpovědnosti postaví čelem.

17.5.2019 v 10:30 | Karma: 13,31 | Přečteno: 413x | Diskuse| Společnost

Jakub Kunčický

Píšu, tedy jsem!

Velkospotřebitel propisek. Každý prázdný kousek papíru je v nebezpečí. Myšlenky, nápady, iluze, citáty. Blog je jen další z mnoha terapií pro mé splašené, nemocné prsty. Budu psát do poslední chvíle; i na smrtelné posteli.

16.12.2018 v 12:34 | Karma: 10,66 | Přečteno: 227x | Diskuse| Osobní

Jakub Kunčický

O kočkách a lidech

Toto není něžný článek vychvalující kočky až do nebes. Nenajdete zde jejich fotky ani vtipné historky o společném soužití s nimi. Bude to tvrdé. Hodně tvrdé! Kočkomilům vstup zakázán.

9.12.2018 v 13:11 | Karma: 16,36 | Přečteno: 555x | Diskuse| Společnost

Jakub Kunčický

Tichá domácnost

Kdykoliv se vrátím z práce domů, nenápadně po mně pokukuje. Jsem z toho lehce nervózní; normálně se mi to totiž nestává. Snažím se ignorovat její smyslný pohled a odcházím do svého pokoje.

2.12.2018 v 8:15 | Karma: 16,45 | Přečteno: 648x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

  • Počet článků 78
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1118x
Jsem obyčejný kluk, který by bez své práce, elektrické kytary (drahá Eleanor), klávesnice a skleničky dobře vychlazeného Jägermeistera nedal ani ránu. Miluji kritiku všeho, co dělám, proto doufám, že se mi dostane hodně kritiky i ohledně mých článků.